Міністерство освіти і науки України
Національний університет «Львівська політехніка»
Кафедра САПР
Звіт до лаболаторної роботи №4
На тему
ДВОМІРНІ ПОБУДОВИ З ВИКОРИСТАННЯМ OpenGL
ЗАСОБАМИ BORLAND DELPHI
З курсу: Геометричне моделювання у конструюванні
інженерних об'єктів і систем
1. МЕТА РОБОТИ
Мета роботи – ознайомлення та практичне освоєння технології й основ роботи з графічними можливостями бібліотеки OpenGL на площині в операційному середовищі Wіndows. Вивчити способи підключення бібліотеки OpenGL при розробці програмних проектів засобами візуального середовища програмування Borland Delphi. Ознайомитися та засвоїти основні графічні функцій та процедури, набути практичних навиків програмування графіки для Wіndows-програм на основі OpenGL.
2. ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ
2.1. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ
OpenGL – це стандартна бібліотека для усіх 32-розрядних операційних систем, у тому числі і для операційної системи Windows. OpenGL – не окрема програма, а частина операційної системи. Це означає, що відкомпільована програма, яка використовує OpenGL, не потребує ніяких додаткових програм чи модулів, крім стандартних, що містяться на будь-якому комп’ютері з встановленою операційною системою Windows 95 версії OSR2 та вище. У склад стандартної поставки Delphi (починаючи з третьої версії) входить заготовочний файл, який дозволяє будувати програми з використанням OpenGL, а також довідковий файл по командах цієї бібліотеки. OpenGL є на даний момент одним з найпопулярніших програмних інтерфейсів (API) для розробки прикладних програм в області двовимірної й тривимірної графіки. Стандарт OpenGL був розроблений і затверджений в 1992 році провідними фірмами в галузі розробки програмного забезпечення, а його основою стала бібліотека IRIS GL, розроблена Silicon Graphics. На даний час реалізація OpenGL включає в себе декілька бібліотек (опис базових функцій OpenGL, GLU, GLUT, GLAUX та інші). Характерними особливостями OpenGL, які забезпечили поширення і розвиток цього графічного стандарту, є:
• Стабільність. Доповнення і зміни в стандарті реалізовуються таким чином, щоб зберегти
сумісність з розробленим раніше програмним забезпеченням.
• Надійність і переносимість. Програми, що використовують OpenGL, гарантують
однаковий візуальний результат незалежно від типу операційної системи, що
використовується для організації відображення інформації. Крім того, ці програми можуть
виконуватися як на персональних комп’ютерах, так і на робочих станціях і
суперкомп’ютерах.
• Легкість застосування.
Стандарт OpenGL має продуману структуру та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, що дозволяє з меншими витратами створювати ефективні програми, що містять менше рядків коду, ніж з використанням інших графічних бібліотек. Необхідні функції для забезпечення сумісності з різним обладнанням реалізовані на рівні бібліотеки u1110 і значно спрощують розробку прикладних програм.
2.1.1 Основні можливості OpenGL :
• Набір базових примітивів: точки, лінії, багатокутники тощо.
• Видові та координатні перетворення.
• Вилучення невидимих ліній і поверхонь (z-буфер).
• Використання сплайнів для побудови ліній та поверхонь.
• Накладення текстури та застосування освітлення.
• Додаткові спеціальні ефекти: туман, зміна прозорості, поєднання кольорів (blending), усунення ступінчатості (anti-aliasing).
Існує реалізація OpenGL для різних платформ, для чого було зручно розділити базові функції графічної системи та функції для відображення графічної інформації і взаємодії з користувачем. Були створені бібліотеки для відображення інформації за допомогою віконної підсистеми для операційних систем Windows і Unix (WGL і GLX відповідно), а також бібліотеки GLAUX та GLUT, які використовуються для створення так званих консольних програм. Бібліотека GLAUX поступається за популярністю написаній дещо пізніше бібліотеці GLUT, хоч вони надають приблизно однакові можливості. До складу бібліотеки GLU увійшла реалізація більш складних функцій, таких як набір популярних геометричних примітивів (куб, куля, циліндр...